Dodatkowe 20 mln zł na trasę kolejową Zbąszynek-Czerwieńsk. Otwarcie w lipcu? (WIDEO)

Trzech mężczyzn w garniturach.
Remont linii kolejowej na odcinku Zbąszynek-Czerwieńsk pochłonie prawie 161 mln zł Fot. Łukasz Wawer
Od kilku lat duże uciążliwości przeżywają pasażerowie na trasie Zbąszynek-Czerwieńsk. Remont linii nr 358 znacznie się przedłuża, przez co Lubuszanie nadal jeżdżą komunikacją zastępczą. W ostatnim czasie pojawiły się problemy, bo budżet na inwestycję okazał się za niski, ale z pomocą przyszedł urząd marszałkowski. Przeznaczył na modernizację dodatkowe 20 mln zł.
Samorząd pomaga rozwiązać problem PKP

Modernizacja linii kolejowej Zbąszynek – Czerwieńsk to jedna z największych inwestycji w regionie, której początki sięgają 2017 r. W sumie jest warta ponad 160 mln zł. Początkowo remont dostał 90 mln dofinansowania, teraz dzięki decyzji urzędu marszałkowskiego dostanie dodatkowe 20 mln zł z funduszy unijnych, co pozwoli dokończyć prace. Wsparcie ma ogromne znaczenie, ponieważ modernizacja już teraz znacznie się przedłużyła, a po drodze zerwano kontrakt z wykonawcą zadania.

–  Być może wykonawca nie był do tego odpowiednio przygotowany, może nie posiadał odpowiedniego potencjału. Na tym polega trudność, bo uwzględniając procedury, ograniczenie czasowe i oczekiwania społeczne to my musimy brać na siebie ciężar sytuacji. Robimy wszystko, aby temu sprostać – zapewnia Zbigniew Miliński, z-ca dyrektora Regionu Zachodniego PKP.

W rozwiązanie problemu od samego początku mocno zaangażował się urząd marszałkowski. Samorząd podkreśla, że choć inwestycję prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe to mają w samorządzie solidnego partnera. – Okazało się, że państwowa firma nie jest w stanie doprowadzić tego projektu do końca.  Nie zauważono pewnych istotnych rzeczy jak np. konieczność wymiany szyn. Zaistniała potrzeba, abyśmy wsparli projekt większa kwotą i znaleźliśmy dodatkowe 20 mln zł – tłumaczy Marcin Jabłoński, członek zarządu województwa.

– Inwestycje w infrastrukturę mają dla nas kluczowe znaczenie – twierdzi Marcin Jabłoński.

Łącznie dofinansowanie projektu wyniesie ponad 111 mln zł. Samorząd podkreśla, że wychodzi naprzeciw potrzebom Lubuszan, bo na połączenie Zbąszynek-Czerwieńsk czekają tysiące mieszkańców, którzy obecnie ze względu na remont muszą poruszać się komunikacją zastępczą. – Wykazaliśmy się cierpliwością i  dużą wolą pomocy. Mamy nadzieje, że projekt zostanie w końcu zrealizowany – dodaje Marcin Jabłoński.

Otwarcie linii planowane w lipcu

Podczas podpisania aneksu na dodatkowe 20 mln zł przedstawiciele PKP informowali, że otwarcie linii dla pasażerów może nastąpić w lipcu. – Chcemy wszystkie prace projektowe zrealizować do końca roku. Natomiast te najważniejsze, które umożliwią wznowienie przejazdów pociągów do lipca, maksymalnie września bieżącego roku. Cieszymy się z efektywnej współpracy z urzędem marszałkowskim – zapewnia Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP.

Inwestycja będzie miała kapitalne znaczenie dla podróżujących, skracając czas przejazdów. Pociągi będą osiągać prędkość 120 km/h. Na odcinku Czerwieńsk-Zbąszynek podróż potrwa ok. 30 min.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Miasto wsparło gorzowską AJP (WIDEO)

Prezydent Gorzowa Jacek Wójcicki i prof. dr hab. Elżbieta Skorupska – Raczyńska, rektor Akademii im. Jakuba z Paradyża, podpisali umowę dotyczą finansowego wsparcia działań naukowych

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content