Rozpoczął się remont drogi wojewódzkiej nr 278 na odc. Stare Strącze – Wschowa. To projekt o wartości ponad 22 mln zł, z czego blisko 18 mln zł to fundusze unijne, a prawie 4 mln zł pochodzą z budżetu województwa. Prace drogowców obejmują m. in. odcinek biegnący przez Tylewice. – Długo nie wierzyliśmy, że tak wielkie pieniądze mogłyby trafić na grunt tak niewielkiej miejscowości, a jednak… – cieszy się z inwestycji sołtys wsi Maria Frąckowiak.
Chodniki po obu stronach drogi, ścieżka rowerowa, wysepki zwalniające, zatoczki autobusowe, nowe oświetlenie i oczywiście nowa nawierzchnia. To wszystko już w przyszłym roku czeka mieszkańców Tylewic. – Jesteśmy bardzo szczęśliwi. W końcu będziemy mogli bezpiecznie przejść po pasach, a matki z małymi dziećmi będą mogły spokojnie pospacerować. To dla nas wiele znaczy – dziękuje za remont drogi sołtys Tylewic. W tej części Lubuskiego ta inwestycja jest naprawdę ważna. Na drodze wojewódzkiej nr 278 panuje bardzo duże natężenie ruchu, szczególnie w okresie wakacyjnym.
Siła argumentów i dobrych relacji
Zaczęło się w 2019 roku, od spotkania z samorządowcami i mieszkańcami w Muzeum Ziemi Wschowskiej, na którym rozmawiano o remontach dróg w gminie. Uczestniczył w nim także poseł Waldemar Sługocki, który przysłuchując się rozmowom, zwrócił uwagę na postawę burmistrza Wschowy. – Podobało mi się podejście pana Konrada Antkowiaka, który przekierował uwagę na problemy małych wsi. Pozwolił mówić sołtysom o najpilniejszych dla nich sprawach. To ważne w budowaniu partnerskich i mądrych relacji – zauważa poseł. Spotkanie dobrze zapamiętała też sołtys Tylewic, bo dzięki niemu, właśnie zmienia się życie tutejszych mieszkańców. Na lepsze. – Jeszcze tego samego dnia do naszej wsi przyjechał poseł Sługocki z burmistrzem Antkowiakiem. Pokazaliśmy im, z jakim niebezpieczeństwem i traumą na co dzień, musimy się mierzyć: dreptanie trawiastym poboczem, śmiertelne wypadki, stresujące przechodzenie na drugą stronę ulicy – wspomina Maria Frąckowiak. Sprawa szybko dotarła do zarządu województwa, a argumenty mieszkańców spotkały się z pełnym zrozumieniem lubuskich włodarzy. – Wspólne rozmowy skupiliśmy na wypracowaniu rozwiązania, które pozwoliło pozyskać środki z funduszy unijnych na remont drogi – mówi Marcin Jabłoński członek zarządu i podkreśla, że samorząd województwa przykłada ogromną wagę do przedsięwziąć infrastrukturalnych.
Ruch w inwestycjach na drogach wojewódzkich
W budżecie województwa na 2022 rok na inwestycje drogowe przeznaczono 155,6 mln zł. Realizowanych będzie wiele zadań, a łączny budżet, jaki ma do dyspozycji Zarząd Dróg Wojewódzkich to blisko 219 mln zł. To znaczący wzrost w stosunku do roku ubiegłego, gdzie wydatki w infrastrukturę transportową zamknęły się kwotą 93,6 mln zł. W ramach RPO-L2020 ZDW realizował w ubiegłym roku cztery zadania. Drogowcy zakończyli już jedno z nich, a mianowicie remont drogi woj. nr 158 na odcinku Drezdenko – Gorzów Wlkp. Kierowcy mogą jeździć na tej trasie po nowym, ponad 6-kilometrowym odcinku.
W tym roku drogowcy znów realizują cztery inwestycje: to wspomniane wcześniej prace na drodze nr 278 na odc. Stare Strącze – Wschowa, to także kontynuacja prac przy budowie obwodnicy Podmokla Wielkiego, Kosieczyna i Chlastawy (w ciągu drogi woj. nr 302) i dojazdu do węzłów na autostradzie A-2 w Trzcielu oraz Nowym Tomyślu. Dzięki unijnemu wsparciu kontynuowana jest też jedna z najważniejszych dziś regionalnych inwestycji, czyli budowa mostu w Milsku. Prace przy przeprawie przez Odrę, połączone z budową nowego przebiegu drogi woj. nr 282, powinny się zakończyć jeszcze w tym roku, a łączna wartość projektu to 83,2 mln zł. Do zadań Zarządu Dróg Wojewódzkich doszła także kolejna inwestycja. – To rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 295 w Miodnicy. Właśnie została podpisana umowa z wykonawcą, a Zarząd Dróg przekazał plac budowy do realizacji zadania – informuje Paweł Tonder, dyrektor ZDW.
W ostatnich latach, w ramach RPO L2020, dla 34 dużych projektów w całkowitej kwocie 411 mln zł, w przyznano aż 348 mln zł dofinansowania. Do końca ubiegłego roku zakończono już 30 z nich.
Mieć oko na 1,5 tysiąca kilometrów
Lubuskie ma aż 1500 km dróg wojewódzkich. To sporo. Ale to również duży ciężar finansowy dla województwa, bowiem opieka nad drogami to nie tylko duże inwestycje. To także mniejsze remonty, stałe utrzymywanie porządku, zapewnianie bezpieczeństwa o każdej porze roku, naprawy nawierzchni po zimach czy wreszcie naprawa starego i zakup nowego sprzętu.
Obejrzyj materiał wideo: