Pociąg z Berlina do Gorzowa Wlkp. O remoncie linii porozmawiają w Poczdamie

Dworzec PKP w Zielonej Górze. Na peronie stoi pociąg POLREGIO.
Fot. Dariusz Nowak
Od lat podnosi się potrzebę elektryfikacji linii kolejowej numer 203, czyli trasy z Kostrzyna do Gorzowa Wlkp. To także droga, którą Lubuszanie mogą dostać się pociągiem do Berlina. Jaka jest szansa na remont i modernizację? Odpowiedź może dać międzynarodowy Szczyt Kolejowy w Poczdamie. Wezmą w nim udział władze Województwa Lubuskiego.
Dwa kraje, jedna linia

Linia nr 203 to trasa utworzona jeszcze w XIX w. Pomysł jej budowy powstał w ramach Pruskiej Kolei Wschodniej w 1842 r. Po stronie niemieckiej przebiega na odcinku ok. 30 km, a po polskiej – w Lubuskiem, na odcinku ok. 50 km – równolegle do linii kolejowej Berlin-Warszawa.

Obecnie planowana jest elektryfikacja linii nr 203 po obu stronach granicy i rozbudowa o drugi tor oraz podniesienie prędkości do 160 km/h, co jednak ma kosztować setki milionów złotych. Mowa więc o bardzo kosztownej inwestycji, której realizacji przypada na trudne gospodarcze czasy. Niemniej po obu stronach granica jest wola, aby projekt doszedł do skutku.

Projekt modernizacji wpisano nawet do Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2030, która obejmuje kluczowe działania w regionie na najbliższe lata. Remont torów miałby wzmocnić Lubuskie nie tylko turystycznie, ale przede wszystkim gospodarczo, otwierając nowe możliwości dla biznesu i międzynarodowej współpracy.

Niemcy też chcą remontu

Podczas licznych spotkań strona niemiecka wyraźnie popierała remont linii 203. W czerwcu 2022 r. Rainer Genilke, sekretarz Ministerstwa Infrastruktury i Planowania Przestrzennego kraju związkowego Brandenburgia zapewniał, że inicjatywa  znacznie poprawi dostępność transgraniczną między Wschodnią Brandenburgią a Zachodnią Polską.

Temat modernizacji linii 203 powróci podczas najbliższego Szczytu Kolejowego w Poczdamie, gdzie wybiera się marszałek Elżbieta Anna Polak oraz członek zarządu Marcin Jabłoński, którzy nadzoruje departament odpowiedzialny za infrastrukturę kolejową w regionie. Będzie to kolejna szansa, aby inwestycja nabrała bardziej realnych kształtów. O tym, że Niemcy traktują temat poważnie przekonuje program konferencji. Remont trasy Berlin – Gorzów Wlkp. oraz budowę nowego mostu kolejowego Küstrin-Kietz umieszczono obok takich kwestii jak rozbudowa linii Szczecin – Berlin lub połączenia Berlin – Wrocław – Kraków.

Jakie będą efekty rozmów w Poczdamie? Do tematu wrócimy w trakcie najbliższych dni.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content