W niemieckich szkołach muzycznych ocena jej utworu bywa tematem egzaminów maturalnych. Na Tajwanie jeden z motywów jest sygnałem radiowym, a producenci pianin cyfrowych wykorzystują tę kompozycję jako melodię demonstracyjną. Na stacjach w Tokio motyw z utworu poprzedza zapowiedzi przyjazdów i odjazdów szybkiej kolei Shinkansen… O kim i o czym mowa? Filharmonia Zielonogórska zaprasza w najbliższy piątek na zapoznanie się z dziełem Tekli Bądarzewskiej „Modlitwa dziewicy” w wykonaniu pianistki Aleksandry Świgut.
Zielonogórscy melomani mają szczęście, że pomysł organizacji festiwalu „Miesiąc Kobiet” się powiódł. Trwa właśnie druga edycja wydarzenia, które do samorządowej stolicy Lubuskiego przyciąga nietuzinkowe osobowości: uznane w świecie dyrygentki, solistki, pianistki czy kompozytorki. Do udziału w tegorocznej edycji festiwalu zaproszone zostały dyrygentki: Agnieszka Franków-Żelazny, Joanna Ślusarczyk czy Ewa Strusińska oraz znakomite polskie kompozytorki, m.in.: Katarzyna Kwiecień-Długosz i Magdalena Cynk-Mikołajewska. Jednak ciekawych nazwisk, które do końca marca gościć będą na zielonogórskiej scenie, jest znacznie więcej.
Festiwal „Miesiąc kobiet” ma pokazać, że sztuka nie zna podziału na płeć, a kluczowym w tym wszystkim jest odbiorca. Organizatorzy przybliżają też dzieła wschodzących artystek lub odkurzają te zapomniane. Impreza już stała się unikalnym wydarzeniem na skalę Europy, wyróżniającą Filharmonię Zielonogórską spośród innych instytucji kultury. Całemu wydarzeniu patronuje lubuska marszałek Elżbieta Anna Polak.
W najbliższy piątek, 17 marca, gościnią festiwalu będzie pianistka Aleksandra Świgut. Melomani usłyszą m. in. utwory dwóch muzycznych gigantów – Chopina i Liszta. Recital fortepianowy rozpocznie się jednak od utworu Tekli Bądarzewskiej „Modlitwa dziewicy”, który zyskał światową sławę. Pamięć o tej polskiej pianistce i kompozytorce nie zginie również w kosmosie, bo na jej cześć – jeden z wenusjańskich kraterów opatrzono nazwiskiem.
Niestety w Polsce o Bądarzewskiej nieco zapomniano. W 1964r . Jerzy Waldorff pisał: „Mój Boże! Więc już nikt nie pamięta o zmarłej przed wiekiem i pochowanej na Powązkach kompozytorce „Modlitwy dziewicy”?(…) A przecież warta byłaby pamięci choćby dlatego, że owa modlitwa w dziejach lekkiej muzyki byłaby chyba pierwszym okazem polskiego szlagieru, który rozszedł się na cały świat”.
Tym bardziej cieszy, że utwór znalazł się w programie koncertu Filharmonii Zielonogórskiej, na którym od zapomnienia ocalać go będzie Aleksandra Świgut.
RECITAL FORTEPIANOWY, piątek 17 marca 2023 r.
Aleksandra Świgut – fortepian
Katarzyna Górska – I skrzypce
Zuzanna Włodarczyk – II skrzypce
Natalia Rychlik – altówka
Yuliya Kapustkaya – kontrabas
Szymon Walenciak – wiolonczela
Gabriela Ułanowska – prowadzenie
PROGRAM
Tekla Bądarzewska – Modlitwa Dziewicy
Fryderyk Chopin – Barkarola Fis-dur op. 60
Franciszek Liszt – Liebesträume As-dur S. 541; Waldesrauschen ze zbioru Zwei Konzertetüden S. 145, nr 1
Fryderyk Chopin – Sonata b-moll op. 35
Franciszek Liszt – Tarantella z cyklu Années de pèlerinage (Supplément: Venezia e Napoli) S. 162
Fryderyk Chopin – Koncert fortepianowy f-moll op. 21 (wersja na fortepian i kwintet smyczkowy)
Tekst źródło: Filharmonia Zielonogórska, Gabriela Ułanowska