I Lubuski Kongres Dwujęzyczności za nami

Wicemarszałek Tomczyszyn i "Zaczarowana Książka Kucharska Dwujęzycznego Przedszkolaka" / Fot. Filip Pobihuszka, LCI
Nauka języków obcych wśród przedszkolaków może odbywać się podczas najprostszych, codziennych czynności. Może to być również gotowanie. A jeśli przy okazji promujemy, zdrową lubuską żywność, to zdecydowanie warto, o czym zapewniał podczas wydarzenia wicemarszałek Stanisław Tomczyszyn.

O tym, że nauka języków obcych może być lekka, łatwa i przyjemna oraz, że warto zacząć ją w jak najmłodszym wieku, dyskutowano na I Lubuskim Kongresie Dwujęzyczności. To pierwsza taka impreza w regionie. Organizacji podjęła się Fundacja Dwujęzyczny Przedszkolak i Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w gościnnych progach Regionalnego Centrum Animacji Kultury w Zielonej Górze. Wydarzenie zostało objęte Honorowym Patronatem Marszałek Województwa Lubuskiego Elżbiety Anny Polak.

– Czym jest dwujęzyczność? To swobodne, płynne wykorzystanie dwóch języków. Dwujęzyczność zamierzona, zaplanowana to idea, którą dziś chcemy szerzyć – mówiła dr hab. Agnieszka Szplit z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Główny Metodyk Fundacji Dwujęzyczny Przedszkolak.

Dr hab. Agnieszka Szplit / Fot. Filip Pobihuszka, LCI.

– Wszystkie dzieci rodząc się nabywają język ojczysty w prosty, naturalny sposób. Osłuchują się z nim, zaczynają produkować pojedyncze dźwięki, potem pewne wyrazy, często poprzekręcane. Ale w efekcie końcowym płynnie mówią w języku ojczystym. Jeśli teraz, do tej sytuacji, w której dzieci poznają język ojczysty, wprowadzimy inny i pozwolimy się z nim osłuchać, wówczas maluchy w naturalny i swobodny sposób powtarzać te dźwięki, wyrazy czy fragmenty piosenek – wyjaśniała.

– Dzieci, które mówią dwoma czy trzema językami, mają dużo większe umiejętności, nie tylko komunikacyjne czy społeczne. Maja też lepsze myślenie twórcze, abstrakcyjne, łatwiej i szybciej rozwiązują problemy – wyjaśniała.

Fundacja Dwujęzyczny Przedszkolak działa od 2015 roku. Do tej pory w organizowanych przez nią projektach, o zasięgach zarówno lokalnych jak i ogólnopolskich, wzięło udział 500 tys. dzieci.

– Tworzymy programy wprowadzające codzienne obcowanie z językiem angielskim podczas pobytu dziecka w przedszkolu – mówiła Aneta Zwolińska, prezeska fundacji.

Prezeska Aneta Zwolińska i przedszkolaki ze “Słonecznego Przedszkola” we Wschowie / Fot. Filip Pobihuszka, LCI

– Dziś poza kongresem odbędzie się premiera książki kulinarnej o przepisach województwa lubuskiego – “Zaczarowana Książka Kucharska”. Powstała ona w naszym projekcie prowadzonym przez miesiąc na terenie lubuskiego, wzięło w nim udział ponad 20 przedszkoli – wyjaśniała.

Książka powstała z inspiracji Marty Krawczyk, dyrektorki szkoły podstawowej w Jędrzychowicach i jest efektem jej wieloletniego zainteresowania bogactwem kulturowym regionu i działalności społecznej.

To 22 przepisy – w języku polskim i angielskim – przygotowane przez przedszkolaki z 17 lubuskich placówek, przy pomocy nauczycieli i rodziców.

Co warte podkreślenia, w przepisach wykorzystano produkty od lubuskich producentów. Mówił o tym m.in. wicemarszałek Stanisław Tomczyszyn: – Edukacja młodego pokolenia jest bardzo ważna, ale ucieszyło mnie to, że możemy uczyć młode pokolenie poprzez produkty regionalne. To są naturalne produkty, które cały czas promujemy, również poprzez organizację warsztatów.

– Województwo lubuskie deklaruje, że tak jak teraz dofinansowaliśmy wydanie tej książki, tak w nowej perspektywie finansowej inne ciekawe przedsięwzięcia będziemy chcieli dofinansować, korzystając z pieniędzy Europejskiego Funduszu Społecznego. To z pewnością będzie z korzyścią dla nas wszystkich – komentował.

Marzena Pulik-Sowińska, dyrektorka ODN podkreślała z kolei, że dla niej, jako germanistki, nie ma nic lepszego niż nauka języków w jak najmłodszym wieku. Właśnie podczas wykonywania codziennych czynności czy zabawy. – Z mojej perspektywy, jako nauczyciela, najważniejsze jest pozbycie się bariery przy posługiwaniu się językiem obcym. Bo to na dalszych etapach jest pewną barierą, także dla nauczycieli – mówiła.

– Mam nadzieję, że nasze dzisiejsze spotkanie przybliży ideę dwujęzyczności, co będzie skutkowało zachęceniem dyrektorów i nauczycieli wychowania przedszkolnego do wprowadzenia tego do praktyki przedszkolnej i wykorzystywania dwujęzyczności w codziennej pracy. Dzięki temu zapewnimy naszym dzieciom solidny start w dorosłe życie, patrząc już nieco bardziej globalnie – skwitowała.

Po podsumowaniu projektu kulinarnego, najlepsze przedszkola nagrodzono / Fot. Filip Pobihuszka, LCI

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content