Magistrat odpowiada w sprawie zmiany organizacji ruchu w mieście

Jedną z najbardziej kontrowersyjnych decyzji ostatnich tygodni było zlikwidowanie przejścia dla pieszych na al. Konstytucji 3 Maja / Fot. Łukasz Wawer, LCI
– Wstępne obserwacje wskazują, iż wdrożony system przyczynił się do upłynnienia ruchu na kluczowych ciągach komunikacyjnych w mieście – pisze w mailu do LCI Monika Zapotoczna z Urzędu Miasta w Zielonej Górze.

Przypomnijmy: od kilku tygodni na terenie Zielonej Góry działa Inteligentny System Transportowy (zwany skrótowo z angielska, ITS). To szeroko zakrojona zmiana organizacji ruchu, która objęła wszystkie najważniejsze skrzyżowania południowej stolicy. Pisaliśmy o tym TUTAJ.

W międzyczasie o nowy system zapytaliśmy zielonogórski magistrat. O co konkretnie? M.in. kto opracował ITS, jaki był koszt, czy i z kim wdrożenie nowych rozwiązań było konsultowane oraz jak urząd miasta zapatruje się na wprowadzone zmiany i czy są w planach korekty.

Oto obszerne odpowiedzi, które dostaliśmy od Moniki Zapotocznej, dyrektorki Departamentu Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Zielona Góra.

Za opracowanie projektów organizacji ruchu, podobnie jak pozostałych elementów systemu ITS, odpowiedzialny był jego Wykonawca tj. firma Yunex Traffic, posiadający bogate doświadczenie w podobnych wdrożeniach (m.in. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Białymstoku, Rzeszowie oraz Tychach). Projekty na etapie przygotowywania były konsultowane z Zamawiającym jako zarządcą dróg oraz finalnie zatwierdzone przez Miasto.
 
Wykonawca został wyłoniony w drodze przetargu prowadzonym w formule zaprojektuj i wybuduj. Realizacja zadania obejmowała swoim zakresem budowę systemu ITS wraz z niezbędną przebudową infrastruktury drogowej oraz nadaniem priorytetu dla miejskiej komunikacji zbiorowej. Zgodnie z harmonogramem finansowo-rzeczowym koszt opracowania samych projektów organizacji ruchu, dla wszystkich realizowanych skrzyżowań i przejść dla pieszych, z uwzględnieniem nowych programów sygnalizacji świetlnych, wyniósł 123 000,00 zł brutto.
 
Zgodnie z obowiązującym prawem tj. Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz.U. 2017 poz. 784) projekty organizacji ruchu były opiniowane przez komendanta miejskiego Policji. Dodatkowo, mając na uwadze wprowadzenie pewnych zmian w ruchu rowerowym, projekty wybranych skrzyżowań konsultowane były również ze środowiskiem rowerowym. Ze względu na specyfikę projektów organizacji ruchu, opartych m.in. na wiedzy z zakresu inżynierii ruchu drogowego, działania algorytmów sterowania ruchem oraz optymalnym doborze długości wyświetlania sygnałów w poszczególnych fazach sygnalizacyjnych, przepisy nie przewidują konsultacji społecznych przy opracowywaniu tego typu projektów.
 
Aktualnie jesteśmy na etapie obserwacji wdrożenia systemu i wprowadzania drobnych korekt w jego działaniu. W ramach przygotowywania zadania Wykonawca opracował m.in. modele symulacyjne, które wskazywały na skrócenia czasów przejazdów na ciągach głównych objętych wcześniej innymi programami sygnalizacji, dlatego obecnie na bieżąco, poprzez system kamer, weryfikujemy poprawność wprowadzonych zmian. Wstępne obserwacje wskazują, iż wdrożony system przyczynił się do upłynnienia ruchu na kluczowych ciągach komunikacyjnych w mieście oraz poprawy bezpieczeństwa, w szczególności na przejściach dla pieszych przed dwie jezdnie, na których wcześniej nie było sygnalizacji świetlnych, niemniej dopiero pomiary ruchu, planowane na wiosnę przyszłego roku, pozwolą na wyciągnięcie końcowych wniosków. Jednocześnie, analizując wybrane skrzyżowania indywidualnie, zauważamy m.in. zdecydowane uspokojenie ruchu na połączeniu ulic Wojska Polskiego, Wyszyńskiego i Zacisze (zmiana z niebezpiecznej sygnalizacji dwufazowej na praktycznie bezkolizyjną czterofazową), eliminację niebezpiecznych manewrów na skrzyżowaniu ul. Bohaterów Westerplatte i Ułańskiej, a także poprawę przepustowości krzyżówki Lwowska/Wrocławska.
 

Przy okazji przypominamy, że zielonogórski magistrat uruchomił osobny profil na Facebooku poświęcony właśnie ITS. Póki co ostatni post jest z 24 listopada i dotyczy zmian wprowadzonych na skrzyżowaniu ulic Dąbrówki, Długiej i Łużyckiej.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content