Święto społeczników z Drezdenka. Ruszyła budowa IV etapu obwodnicy (WIDEO, FOTO)

W poniedziałek, 4 marca 2024 uroczyście rozpoczęto budowę IV odcinka obwodnicy Drezdenka. – Walczyliśmy o jego budowę ponad trzy lata – mówią społecznicy z powiatu strzelecko-drezdeneckiego. Marszałek województwa lubuskiego Marcin Jabłoński pogratulował im determinacji. – Udowodniliśmy, jak ważna jest integralność regionu. To nasz wspólny sukces! – mówił. IV etap jest najdroższy i najbardziej skomplikowany. Wykonawca zapewnia jednak, że zakończy prace w terminie.

– Dzisiaj to jest nasze święto! Gra zespołowa ma sens – cieszyła się Jolanta Con, jedna z pomysłodawczyń petycji na rzecz budowy IV odcinka obwodnicy Drezdenka. Dziś patrzy na teren budowy i nie kryje wzruszenia. A wraz z nią kilkanaście osób, reprezentacja kilku tysięcy mieszkańców, którzy podpisali się pod petycją w tej sprawie. – Jesteśmy głosem naszej społeczności – mówiła.

Praca wre

Tu nic nie działo się pod publikę. Sprzęt zatrzymał pracę tylko na chwilę, by po zakończeniu oficjalnej części uroczystości dalej działać na budowie. – Od grudnia, gdy podpisaliśmy umowę, dzięki szybkim decyzjom Urzędu Marszałkowskiego, ruszyliśmy do pracy. Mamy gotowy zespół, przygotowujemy się do robót ziemnych i na obiekcie mostowym. Zebraliśmy znaczną część materiałów. Jestem pewien, że skończymy prace w terminie – mówił Sławomir Krekora z firmy Budimex SA i dodaje, że nie jest to łatwy odcinek. – Przechodzimy przez teren dziewiczy, zalewowy. Powstanie też duży most na Noteci, jednak dobrze przygotowujemy się do tego zadania – zapewniał.

Ważna chwila dla powiatu

Marszałek Województwa Lubuskiego Marcin Jabłoński podkreślał, że to radosna i ważna chwila. – Nie byłem tu kilka tygodni i poczułem wielką radość widząc, że to wszystko dzieje się naprawdę. Wiele osób ma w tym udział, trochę czasu to trwało. Pamiętam spotkania w Drezdenku i całym powiecie sprzed kilkunastu lat. To były trudne rozmowy, trudne obrady sesji rady miasta. Pamiętam nawet głosy, że powiat strzelecko-drezdenecki powinien się zastanowić nad odłączeniem od województwa lubuskiego. To nie była prosta droga do tego dzisiejszego rezultatu. Obiecywaliśmy, że zrobimy wszystko, aby ten problem rozwiązać. Podkreślaliśmy, jak ważna jest dla nas integralność regionu, że ważne są dla nas nie tylko tereny wokół Gorzowa czy Zielonej Góry, ale również te leżące dalej – wspominał.

– Zobowiązaliśmy się, by ten problem komunikacyjny lokalnej społeczności rozwiązać – mówił marszałek Jabłoński. – Trwało to kilka lat, było kilka etapów. Szukaliśmy sposobu, aby rozpocząć kolejny etap. Ogromnie się cieszymy, że wreszcie udało się to zrobić i stworzyć montaż finansowy. Dzięki temu mogliśmy rozpocząć przygotowania do postępowania przetargowego, w którym dało nam się uzyskać korzystne oferty. Po kilku tygodniach podpisaliśmy umowę na 108 mln zł, ale czas pokaże, jaki będzie końcowy efekt. Dotychczas, łącznie, to prawie 150 mln zł. To ogromna kwota i ogromny wysiłek – wyjaśniał.

– Drezdenko jest w specyficznej sytuacji, tu nie ma drogi krajowej, wszystkie drogi są wojewódzkie i przez nie ten ciężki transport przebiega. Więc cały obowiązek spoczywał na nas. Dziękuję posłance Krystynie Sibińskiej oraz gronu społeczników. Mam nadzieję, że termin będzie dotrzymany, a może to wszystko wydarzy się szybciej. Wszystkim dziękuję i gratuluję naszego wspólnego sukcesu. Trzymam kciuki za Budimex. Powodzenia! – skwitował Jabłoński.

Najważniejszy etap

Przypomnijmy: z uwagi na wysokie koszty inwestycji, zadanie zostało podzielone na cztery etapy. W 2015 zakończony został pierwszy, łączący drogi wojewódzkie nr 158 i 160 o łącznej wartości 9 mln zł, zrealizowany ze środków LRPO 2007-2013. Budowa II Etapu, w ciągu dróg nr 160 – 181, rozpoczęła się w 2016 i zakończyła się w grudniu 2017. Zadanie realizowane było ze środków RPO – Lubuskie 2020 i kosztowało 12,12 mln zł.

Posłanka Krystyna Sibińska miała ze sobą na uroczystości szczególny dokument z 10 maja 2021. – To jest pismo grupy inicjatywnej mieszkańców „Współpraca dla Drezdenka”, które jest poparte 5 tys. podpisów,. Dla mnie to szczególny dokument, w którym społecznicy apelują, by połączyć wszystkie możliwe siły, po to aby ta obwodnica była kontynuowana. Wiedzieli, że jest trudna decyzja przed władzami samorządu województwa, dlatego że jest to budżet, który wykorzystuje prawie większość całego budżetu na drogi wojewódzkie w regionie lubuskim. Takie społeczne poparcie, zaangażowanie wielu osób, pokazało, że warto zjednoczyć siły i szukać dobrych rozwiązań. Duży ukłon w stronę marszałka i zarządu województwa, że udało się zrobić taki montaż finansowy – komentowała.

Połączyli siły

Karolina Piotrowska, burmistrz Drezdenka, podkreślała, że to chwila przełomowa dla samorządu. – Ten projekt zjednoczył wszystkich mieszkańców – mówiła. – Wszyscy bardzo chcieli, by ta inwestycja doszła do skutku. Gmina wzięła na siebie ciężar 8 mln zł, radni to poparli i udało się. W tym przypadku była jednomyślność. To dowód, że warto było się podjąć tego zadania. Myślę, że będzie to szybka inwestycja i trzymam kciuki za sprawną realizację – mówiła.

Dr Sławomir Kotylak, dyrektor Departamentu Infrastruktury Transportowej Urzędu Marszałkowskiego wspomniał, że przedsięwzięcie wymagało znalezienia funduszy i wykonania odpowiedniego montażu finansowego. – Myślę, że kiedyś będziemy mogli opowiadać wnukom o tym, jak dokonaliśmy cudu inżynierii finansowej i udało się znaleźć fundusze. Sama inwestycja jest trudna. Musi powstać wiele elementów infrastruktury, żeby powstało blisko 4 km drogi – komentował.

Paweł Tonder, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze wspominał, że urzędnicy spotykali się z mieszkańcami Drezdenka w sprawie obwodnicy m.in. podczas podpisania na dofinansowanie inwestycji. – Mówili, że tylko podpisujemy papierki i dopóki nie zobaczą, że sprzęt budowlany będzie na budowie, to to nie zafunkcjonuje. Bardzo się cieszę, że Budimex wraz z partnerem przy tym kontrakcie rozpoczął sprawnie tę inwestycję – mówił dyrektor ZDW.

Czwarty etap obwodnicy Drezdenka obejmuje 3,5 km nowej drogi. – Zaczynać się będzie na rondzie etapu pierwszego i ostatecznie połączy się z układem komunikacyjnym na skrzyżowaniu drogi 160 i 156. W ramach tej inwestycji w tamtym miejscu zostanie wybudowane rondo, następnie musimy przekroczyć linię kolejową obiektem. Zaraz z tego obiektu zaczynamy kolejny obiekt mostowy nad Notecią, starą Notecią i terenem zalewowym. To prawie 350 metrów obiektu, który trzeba wykonać – opisywał dyrektor Tonder i zapewnił, że Zarząd Dróg Wojewódzkich pozostaje do dyspozycji wykonawcy zadania.

Gra drużynowa

O tym, jak oczekiwana była to inwestycja, świadczy liczba osób, które podpisały się pod petycją ws. budowy obwodnicy. – Trzymam w ręku ponad 5 tys. podpisów, które zebraliśmy w dwa tygodnie, w czasie trudnego okresu pandemii. To był symbol nadziei. Ale było też niedowierzanie. A jednak jesteśmy tutaj, świętując rozpoczęcie prac budowlanych. Było to dla nas także zobowiązanie, wielki mandat do działania. Daliśmy radę – mówiła Jolanta Con.

Szacunkowy całkowity koszt realizacji zadania to blisko 120 mln zł, przyznane dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (50 proc.) to prawie 60 mln zł. Na wkład własny złożyło się województwo lubuskie – blisko 52 mln zł oraz gmina Drezdenko – 8 mln zł.

Zakres inwestycji obejmuje:

– budowa nowego odcinka drogi od DW 156/160 do DW 158 o długości 3,56 km,
– budowa mostu i estakady nad doliną rz. Noteć i Stara Noteć o długości 345 m oraz wiaduktu kolejowego o długości 18 m,
– budowa ronda na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich 156/160/164,
– budowa przejazdów gospodarczych i przejść dla małych zwierząt,
– przebudowa i budowę przepustów,
– budowa chodników w obrębie ronda,
– budowa kanalizacji deszczowej,
– wykonanie rowów,
– budowa oświetlenia na rondzie oraz na dojazdach do ronda,
– przebudowa kolizji z urządzeniami obcymi,
– budowa urządzeń BRD (barier ochronnych).

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Wystartował nowy sejmik lubuski (FOTO)

Pierwsze posiedzenie sejmiku kadencji 2024 – 2029 za nami. Przewodniczącą została radna Anna Synowiec. I to na razie tyle. Sesja będzie kontynuowana 13 maja. Pierwszą

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content