Czy komunikacja z Gorzowem Wlkp. połączy polityków? Miasto ma nadzieję, że tak

Na trasie Kostrzyn - Gorzów Wlkp. - Krzyż kursują szynobusy. Władze Gorzowa liczą, że uda się uruchomić nowe połączenie, i zelektryfikować istniejące.
24 listopada w Gorzowie odbywa się konferencja, która ma być okazją do zwrócenia uwagi na sprawy dostępności w komunikacji kolejowej Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Gorzowa Wielkopolskiego w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym i międzywojewódzkim.

Miasto Gorzów jest partnerem w tej konferencji, a jego przedstawiciele w czasie jej trwania powiedzą o trzech najważniejszych projektach, nad którymi obecnie, razem z partnerami, pracują miejscy specjaliści. 

Konferencja pod hasłem „Ocena oddziaływania terytorialnego Linii kolejowej nr 203/Ostbahn” organizowana jest przez Wspólny Wydział Planowania Przestrzennego Krajów Związkowych Berlin-Brandenburgia (Gemeinsame Landesplanungsabteilung Berlin-Brandenburg) 

Jest ona częścią transgranicznego projektu „Ocena odziaływania terytorialnego regionu Brandenburgia Wschodnia – Polska Zachodnia na przykładzie transgranicznych połączeń kolejowych“. W ramach projektu przeprowadzana była analiza oddziaływania modernizacji linii kolejowej nr 203/Kolei Wschodniej (Ostbahn) między Berlinem a Gorzowem Wlkp. 

Konferencja zorganizowana w Gorzowie podsumowuje prace warsztatowe, zorganizowane w ramach tego projektu. Odbywały się one w czerwcu, lipcu i we wrześniu. We wszystkich spotkaniach czynny udział brali pracownicy Urzędu Miasta Gorzowa, którzy na co dzień zajmują się problematyką związaną z wykluczeniem komunikacyjnym miasta i regionu. 

Projekt, dotyczący oceny oddziaływania terytorialnego linii kolejowej nr 203/Ostbahn, całkowicie wpisuje się w działania Gorzowa, podejmowane w ostatnich latach wspólnie z innymi samorządami i organizacjami. Ich celem jest poprawa dostępności w komunikacji kolejowej Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Gorzowa Wielkopolskiego w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym i międzywojewódzkim. 

Podczas konferencji zostaną zaprezentowane trzy najważniejsze projekty, nad którymi obecnie Miasto Gorzów Wlkp. pracuje razem z partnerami, a które obecnie są w fazie projektowej.

Są to:  

– 1500 m torów, łączących górny i dolny poziom stacji Kostrzyn nad Odrą (łącznice kostrzyńskie) – czyli linie kolejowe nr 203 i 273. Pozwoli to, między innymi, na realizowanie bezpośrednich połączenie z Gorzowa do Szczecina bez potrzeby przesiadania się. Pozwoli też na budowę lepszej siatki połączeń międzywojewódzkich na linii Szczecin – Poznań przez Gorzów Wlkp. (projekt ten został ujęty w Studium wykonalności linii 273 oraz programie pn. “punktowa poprawa przepustowości”), 

– linia komunikacyjna Gorzów – Skwierzyna – Międzychód – Poznań. W ramach tego projektu możliwe będzie utworzenie nowej (najkrótszej) linii komunikacyjnej Gorzów Wlkp. – Poznań oraz odbudowanie linii nr 415 na odcinku od stacji Gorzów Wlkp. Wieprzyce do Gorzów Wlkp. Strefa Ekonomiczna (nazwa robocza). W wyniku realizacji linii komunikacyjnej Gorzów Wlkp. – Międzychód – Poznań oraz wspomnianych łącznic w Kostrzynie nad Odrą, możliwe będzie prowadzenie alternatywnej trasy pociągów regionalnych oraz międzywojewódzkich pomiędzy Szczecinem a Poznaniem, co zwiększy oddziaływanie pasażerskie i towarowe w ciągu linii kolejowej nr L351. Poprawi też dostępność do portów morskich Szczecina i Świnoujścia. Warto dodać, że przy okazji tej inwestycji powstaną również inne – o mniejszej skali – ale równie ważne inwestycje – nowe lub lepiej ulokowane przystanki kolejowe, bardziej dostępne dla podróżnych umożliwiając lepsze skomunikowanie np. z komunikacją autobusową. Możliwa stała by się również odbudowa kładki pieszej na moście kolejowym w Gorzowie (projekt ten został ujęty w Programie Kolej Plus). 

– Magistrala Zachodnia czyli linia komunikacyjna na osi północ – południe: Szczecin – Kostrzyn nad Odrą – Gorzów Wlkp. – Skwierzyna – Międzyrzecz – Świebodzin – Sulechów – Zielona Góra – Nowa Sól – Wrocław, która zwiększy oddziaływanie pasażerskie i towarowe zachodniego korytarza transportowego w ciągu linii kolejowej nr L273. Magistrala Zachodnia, czyli oś komunikacyjna łącząca obie stolice województwa lubuskiego “na odległość ok. 79 min”, pozwoli na integrację większości miast regionu w ramach jednej silnej linii komunikacyjnej – ok. 60% mieszkańców województwa lubuskiego (projekt ten został ujęty w Studium wykonalności linii 003). 

Wszystkie trzy projekty są komplementarne, wpływają na siebie wzajemnie i są w stanie znacząco poprawić układ transportu publicznego w województwie lubuskim.  

Konferencja ta będzie okazją do poruszenia bardzo ważnych kwestii dotyczących przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Gorzowa i północnej części regionu, na co zgodnie zwracają uwagę politycy, samorządowcy i działacze społeczni. 

-Postulaty Miasta Gorzowa zyskują coraz szersze poparcie wśród przedstawicieli sceny politycznej regionu i kraju. Miasto z satysfakcją przyjmuje działania lubuskich posłów – poseł Anity Kucharskiej Dziedzic, poseł Krystyny Sibińskiej, poseł Elżbiety Płonki w różnych działaniach na rzecz zapobiegania wykluczeniu komunikacyjnemu. Równie cenne jest wsparcie, podejmowanych przez Gorzów działań kolejowych, ze strony europoseł Elżbiety Rafalskiej, wojewody lubuskiego i zarządu województwa-mówi rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

(Miejsce i czas konferencji – Akademia im. Jakuba z Paradyża, Aula im. Prof. Stanisława Kirkora Ul. Fryderyka Chopina 52, budynek nr 5 – 24.11. br., rozpoczęcie o 11.00) 

Materiał w oparciu o informację z miasta Gorzowa Wlkp.

-Chciałabym wierzyć we współpracę dla mieszkańców północy województwa ponad podziałami. Jednak cięcia połączeń kolejowych i autobusowych, likwidacja dworców PKS, to wszystko pokazuje, że miliardy na komunikację slogany. Brak połączeń, albo wielogodzinne oczekiwanie. Od lat apeluję w sprawie marginalizacji naszego obszaru do premiera polskiego rządu. Setki interpelacji i żadnych konkretów. Nie mówmy, że będziemy robić, tylko róbmy. Czekamy na konkrety – mówi poseł Krystyna SIbińska.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content