Już wiadomo, jak zmieni się rozkład jazdy PKP od 11 grudnia. Zmiany dotkną bezpośrednio m.in. mieszkańców Zielonej Góry. Zyskają też podróżujący przez Leszno oraz Głogów. Jednym z hitów ma być reaktywowane po latach połączenie Zielona Góra – Guben. Poza tym w planach jest kilka kluczowych remontów.
– Do Guben pojedziemy codziennie połączeniami POLREGIO. Poza tym przedłużymy połączenia weekendowe do Cottbus. Myślę, że to ucieszy lokalną społeczność, bo mieszkańcy o to zabiegali. Dodatkowo w rozkładzie „wzmocnione” zostaną połączenia Głogów – Leszno z dogodnym skomunikowaniem na inne pociągi – wylicza Paweł Nijaki, rzecznik lubuskiego zakładu POLREGIO.
Poza tym POLREGIO już planuje kolejne zmiany na 2023 r. Od czerwca z Gorzowa Wlkp. do Berlina mieszkańcy pojadą bezpośrednio 3 razy dziennie. Wśród pomysłów znajdują się także kultowe już wakacyjne trasy nad morze oraz lubuskie jeziora.
Co lubuskim rozkładzie jazdy pociągów sądzą Lubuszanie? Aby się o tym przekonać udaliśmy się na dworzec w Zielonej Górze (sondę z mieszkańcami obejrzycie w materiale wideo poniżej). – Jestem z Gubina, a wiem, że Gubina do Zielnej Góry będzie więcej połączeń, co jest bardzo fajne. Standard podróży, od kiedy są pociągi Regio, też się poprawił – powiedziała nam jedna z podróżnych.
– Rzadko jeździmy pociągami, głownie do lekarza. Zmiany rozkładu jazdy nie mają dla nas większego znaczenia. Najważniejsze, że w ogóle jakieś połączenia są – przekonywali za to inni pasażerowie.
Przypomnijmy, że nowy rozkład jazdy będzie obowiązywał od 11 grudnia, a więc przed podróżą koniecznie sprawdźcie, czy nie trzeba będzie wprowadzić zmian w planie wyjazdów lub wycieczek. Poza tym w najbliższych tygodniach sprawdzajcie ceny biletów, te także mogą być inne.
Milionowe inwestycje w infrastrukturę kolejową w 2023 r.
Zmiany w rozkładzie jazdy pociągów to nie jedyne nowości, jakie ucieszą wielu pasażerów. W przyszłym roku końca ma w końcu dobiec remont długo wyczekiwanego odcinka Zielona Góra – Zbąszynek. Obecnie Lubuszanie muszą podróżować tu zastępczą komunikacją autobusową. – Mamy nadzieję, bazując na zapowiedziach Polskich Linii Kolejowych, że w marcu ta linia uzyska przejezdność. Umożliwi to swobodną podróż do Poznania i dalej do Warszawy – mówi Piotr Tykwiński, z-ca dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji UMWL.
Poza tym urząd marszałkowski ma w planach podpisać umowę na remont linii kolejowej do Lubska. – Liczę, że jeszcze w tym roku w ramach projektu Kolej+ podpiszemy umowę na odtworzenie połączenie między Lubskiem a Bieniowem. Cała inwestycja ma zakończyć się w 2029 r. – dodaje Tykwiński.
O tym, że połączeń na lubuskich torach jest coraz więcej świadczą też liczby. Jak informuje urząd marszałkowski w ostatnich latach udało się zwiększyć ilość przewozów prawie dwukrotnie. W 2022 r. pociągi przejadą ponad 4,3 mln tzw. pociągokilometrów.