Powierzchnie magazynowe rosną w naszym województwie jak grzyby po deszczu. Czy oprócz oczywistych profitów możemy liczyć na coś więcej? Lubuscy urzędnicy rozmawiali z przedstawicielami firmy Hermes o współpracy w zakresie transportu publicznego.
Lubuskie w ostatnich latach stało się zagłębiem powierzchni magazynowych wykorzystywanych przez branżę logistyczną oraz e-commerce. Na taki stan rzeczy złożyło się kilka wypadkowych: przygraniczna lokalizacja, która od zawsze była dla regionu szansą na rozwój, trasa S3, inwestycja absolutnie kluczowa dla rozwoju lubuskiej gospodarki, ale też pandemia covid-19, która okazała się katalizatorem internetowych przyzwyczajeń zakupowych Polaków.
Na początku października mówił o tym Dr Jarosław Flakowski, dyrektor Departamentu Rozwoju i Innowacji, podczas III Konferencji Naukowej „Rozwój Regionalny” (pisaliśmy o tym TUTAJ).
– To efekt tego, że żyjemy postcovidowej rzeczywistości. Pandemia nauczyła nas, że wiele rzeczy można załatwić i kupić on-line. To przełożyło się na bardzo dynamiczny rozwój sektora e-commerce i konieczność poczynienia inwestycji przez internetowych gigantów – komentował.
Hermes z wizytą w urzędzie
Jedną z takich inwestycji jest powstające właśnie w okolicach Konina Żagańskiego w gminie Iłowa, centrum logistyczne firmy Hermes Fulfilment. To część Otto Group, do której należy m.in. marka Bonprix
Podczas konferencji Flakowski podkreślał, że firma Hermes dostrzegła korzyść we współfinansowaniu transportu publicznego. I właśnie transport był jednym z głównych tematów rozmów podczas spotkania przedstawicieli urzędu marszałkowskiego z delegacją władz spółki.
Lubuskie reprezentowali: członek Zarządu Województwa Lubuskiego Grzegorz Potęga, dr Jarosław Flakowski – dyrektor Departamentu Rozwoju i Innowacji Urzędu Marszałkowskiego, Arkadiusz Mieczyński – zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji, Andrzej Kizimowicz – kierownik Wydziału Transportu Publicznego oraz Elżbieta Filipczuk – główna specjalistka ds. transportu i analiz transportu drogowego w Wydziale Transportu Publicznego Departamentu Infrastruktury i Komunikacji.
Z strony firmy Hermes siedzibę władz województwa odwiedziła Joanna Komorowska, członkini zarządu, a towarzyszył jej Piotr Talarek, przedstawiciel firmy Strategy Wise – doradcy zarządu Hermes Fulfilment.
Współpraca w zakresie transportu
W kwestii dowozu pracowników do firmy Hermes prowadził już rozmowy z żagańskim starostwem. W porozumieniu z lokalnym samorządem uruchomiono pierwsze połączenia na trasach łączących Konin Żagański, Iłowę, Żagań i Gozdnicę. Obsługuje je MZK Żagań. Jednocześnie podobne rozmowy trwają ze starostwem żarskim.
Zainteresowanie współpracą w zakresie zapewnienia transportu do firmy wyrazili również przedstawiciele urzędu marszałkowskiego. Przedstawiciele Hermes Fulfilment zobowiązali się do przygotowania danych dotyczących tego skąd dojeżdżać będą pracownicy i ilu ich będzie.
Co więcej, firma jest gotowa dopłacać do komunikacji publicznej, jak również wspierać inne formy transportu. Rozważa ponadto współpracę z przedsiębiorstwami, którym także jest niezbędny transport dla pracowników.
Sporo się buduje, w planach dużo więcej
Inwestycja Hermesa to oczywiście nie jedyne centrum logistyczne w województwie lubuskim i z pewnością nie jedyne planowane. Warto tu wspomnieć chociażby centrum Amazon w Świebodzinie, czy szereg inwestycji zrealizowanych czy zapowiedzianych przez Panattoni, największego w Europie dewelopera.
Tylko w Nowej Soli Panattoni zamierza postawić dwa parki logistyczne, których hale osiągną łącznie powierzchnię ponad 140 tys. m kw. Ponad 122 tys. m kw. ma mieć hala planowana w okolicach Niedoradza.
Większość hal, które deweloper prezentuje na swojej stronie to jednak plany. Co faktycznie się buduje? Ot choćby zespół magazynów w Gorzowie Wielkopolskim. Tam łączna powierzchnia hal to ponad 66 tys. m kw.
Z kolei po sąsiedzku powstaje park logistyczny MLP Gorzów. Tam dwie hale osiągnąć łączną powierzchnię blisko 57 tys. m kw. Pierwszym najemcą została firma Sunrise Medical, producent m.in. wózków elektrycznych, która zamówiła łącznie 9,2 tys. mkw. Nowoczesnej powierzchni.