Będzie czwarty etap obwodnicy Drezdenka! (WIDEO)

Uczestnicy konferencji prasowej ws. budowy obwodnicy Drezdenka. Fot. Paweł Wańczko/lubuskie.pl
– Oby tego typu przedsięwzięć i takiego wsparcia było więcej – powiedział marszałek Marcin Jabłoński podczas konferencji połączonej z podpisaniem umowy na realizację czwartego etapu obwodnicy Drezdenka.

Umowę na wykonanie zadania podpisali w poniedziałek, 4 grudnia 2023 r. Paweł Tonder, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz przedstawiciel wykonawcy inwestycji – dyrektor rejonu firmy Budimex Łukasz Janowski.

Zapraszamy do obejrzenia i wysłuchania rozmowy z dyrektorem Pawłem Tonderem (artykuł pod materiałem wideo):

Marszałek województwa lubuskiego przypomniał początki starań o realizację inwestycji. – Zaczęło się od zebrania kilku tysięcy podpisów mieszkańców gminy Drezdenko. Mówię o tym etapie, kiedy ta inwestycja, to marzenie lokalnej społeczności, zaczęło nabierać realnych kształtów. Widzieliśmy taką determinację, jaką spotyka się niezbyt często w sprawach lokalnych. W Drezdenku lokalni społecznicy od długiego czasu z wielką wiarą i niezłomnością zabiegali o to, aby doprowadzić do przeforsowania tego bardzo trudnego projektu. Dlatego to tyle trwało, bo wiedzieliśmy, że jest to prawdopodobnie jedno z najdroższych rozwiązań komunikacyjnych wokół miasta powiatowego i że będą się z tym wiązać ogromne koszty. To wsparcie, to „ciśnienie” ludzi, którzy unaocznili nam, jak bardzo ważne jest to dla ich komfortu życia, dla poczucia bezpieczeństwa, chęci planowania swojej przyszłości w Drezdenku i jego okolicach, sprawiło, że szukaliśmy wszelkich możliwych sposobów, by przystąpić do realizacji kolejnego etapu tego ciągu komunikacyjnego – wyjaśnił M. Jabłoński.

Po wielu dyskusjach z radnymi i mieszkańcami w budżecie województwa wygospodarowano środki na inwestycję – ponad 51 mln złotych. Część wsparcia to także dotacja z gminy Drezdenko (8 mln zł) oraz pieniądze z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – ponad 59 mln złotych.

– Dzięki temu mogliśmy przystąpić do planowania, opracowania wszystkich potrzebnych dokumentów związanych z tą inwestycją, a na końcu rozpocząć procedurę przetargową, która szczęśliwie się skończyła. Mieliśmy swoje obawy, bo to był trudny czas po pandemii, kryzys ekonomiczny, inflacja. Udało się otrzymać ofertę, która jest dla nas satysfakcjonująca. Mam nadzieję, że uda się doprowadzić to przedsięwzięcie do szczęśliwego końca – powiedział marszałek.

– Bardzo dziękuję wszystkim, którzy wzięli udział w długim, skomplikowanym procesie zabiegania o realizację budowy tego etapu obwodnicy Drezdenka. Bardzo dziękuję społecznikom. Tysiące mieszkańców były z nami, kiedy cieszyliśmy się parę miesięcy temu na rynku w Drezdenku, gdy podpisywaliśmy pierwszą umowę o dofinansowaniu. Wciąż pokazywali nam, jak bardzo jest to ważne i pilnowali nas, żebyśmy nie tracili czasu. Tak rzeczywiście było. W maksymalnie skróconym okresie doprowadziliśmy do tej chwili, kiedy będziemy mogli podpisać umowę. Oby tego typu przedsięwzięć, takiego wsparcia i takiego klimatu, który doprowadził do szczęśliwego finału, było więcej – dodał marszałek Marcin Jabłoński.

Obwodnica niczym tlen dla regionu

– Ta inwestycja jest niemal jak tlen dla północy województwa – stwierdził Sławomir Kotylak, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego. – Rozwiązuje bardzo wiele problemów komunikacyjnych nie tylko w mieście, ale i w całym regionie. Należy tylko się cieszyć i liczyć na to, że bez zbędnej zwłoki, bez przeszkód w terenie, firmie Budimex uda się zrealizować tę inwestycję w harmonogramie założonym w umowie. W związku z tym – tylko przyklasnąć wszystkim zaangażowanym w ten proces. Serdecznie dziękuję, a dyrektorowi Pawłowi Tonderowi życzę samych sukcesów na etapie realizacji – dodał dyrektor.

– Przed nami kilkanaście miesięcy wytężonej pracy, bo okres realizacji inwestycji to 34 miesiące. Kwota zadania to ponad 108 milionów złotych. Dzisiaj finalizujemy ten proces, podpiszemy umowę i bierzemy się do pracy. Mówimy o inwestycji, która od lat czekała na realizację. Jestem szczęśliwy, że dzisiaj możemy sfinalizować ten długi proces, który się z tym wiązał. Bardzo się cieszę, że naszym partnerem w realizacji tej inwestycji będzie firma Budimex, z którą zrealizowaliśmy już dwie duże inwestycje. Zawsze kończyły się one sukcesem, tak że jestem spokojny o realizację – mówił dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Paweł Tonder.

Dyrektor rejonu firmy Budimex Łukasz Janowski także jest pewien sprawnej realizacji przedsięwzięcia. – Do tego zadania są oddelegowani świetni inżynierowie, świetni menadżerowie, mamy zespoły pracowników fizycznych. Jestem spokojny o termin, myślę, że zrealizujemy zadanie w terminie i w odpowiedniej jakości. Myślę, że państwo zaangażowani w ten projekt się nie zawiodą. Budimex kończy ten temat tak, jak inwestor tego oczekuje – powiedział Ł. Janowski.

W imieniu mieszkańców Drezdenka za doprowadzenie sprawy do pomyślnego końca podziękował radny Adam Kołwzan: – Bardzo chciałbym podziękować wszystkim zaangażowanym w ten proces. Pojutrze mikołajki, marzenia się spełniają. Dziękujemy bardzo.

Oprócz samego wybudowania prawie 3,5 km nowej drogi prace obejmą także budowę wiaduktu kolejowego i mostu nad Notecią o długości 345 m. – Całość będzie się zaczynała rondem na skrzyżowaniu drogi 156 i 160 w okolicy miejscowości Klesno. Później będziemy szli w kierunku ronda, które jest wybudowane na drodze wojewódzkiej nr 158 – dodał dyrektor ZDW.

Posłowie dziękują za zaangażowanie w inwestycję

Do podziękowań dla społeczników i samorządu województwa przyłączyli się także parlamentarzyści – posłanka Krystyna Sibińska i poseł Waldemar Sługocki. – Myślę, że to dobry czas dla Ziemi Lubuskiej, że powstanie kolejna ważna droga na północy naszego regionu. Oczywiście wielkie podziękowania dla firmy Budimex, która realizowała bardzo wiele przedsięwzięć na Ziemi Lubuskiej. Służą nam one do dzisiaj. I oczywiście gratulacje i podziękowania dla pana dyrektora Pawła Tondera, który będzie nadzorował tę inwestycję w imieniu Zarządu Województwa Lubuskiego jako dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich. Myślę, że po doświadczeniach związanych z budową mostu w Milsku wszystkie pozostałe inwestycje to tylko duża przyjemność – powiedział poseł.

– Cieszę się dzisiaj podwójnie. Pierwszy powód jest taki, ze jako budowlańca cieszy mnie każda inwestycja, a taka inwestycja, ciekawa ze względów projektowych i wykonawczych, cieszy jeszcze bardziej. Zaręczam przedstawicieli firmy, że będziecie mieli państwo tylu społecznych inspektorów nadzoru, jak na żadnej innej budowie nie było. To jest właśnie ten drugi powód, który przysparza mi wiele radości: to, że tak jak pan marszałek wspomniał, zaczęło się od wielkiego zrywu społecznego. Jest tutaj tylko cząstka zaangażowanych osób. 5 tysięcy podpisów, które zostały zebrane w czasie pandemii, pokazały, jak wielka jest potrzeba tej inwestycji. Społecznicy i radni gminy Drezdenko byli motorami tego przedsięwzięcia. Pokazali, że można wszystko, że można przekonać wszystkich decydentów – i tych bardziej wspierających, i tych trochę mniej. Oczywiście będę mocno trzymała kciuki za wykonawców, żeby ta inwestycja poszła szybko i sprawnie, bo jest tak bardzo oczekiwana przez mieszkańców Drezdenka i powiatu strzelecko-drezdeneckiego jak chyba żadna inna. I oczywiście kciuki za pana dyrektora Pawła Tondera, który ma już doświadczenie w realizacji trudnych, skomplikowanych inwestycji. Ta też będzie trudna, jeśli chodzi o sprawy techniczne, ale myślę, że sobie poradzi. I oczywiście wielki ukłon w stronę Zarządu Województwa Lubuskiego i pana marszałka Jabłońskiego. Tych inwestycji w województwie lubuskim jest bardzo dużo, jest dużo potrzeb i decyzja, aby postawić akurat na tę inwestycję, wcale nie była prosta, biorąc pod uwagę, że była jedną z droższych. Wielkie podziękowania także dla Lubuskiego Zespołu Parlamentarnego – pana posła Sługockiego i naszych radnych wojewódzkich – dodała posłanka Krystyna Sibińska.

Informacja dotycząca ” Budowa obwodnicy m. Drezdenko – Etap IV”

Szacunkowy całkowity koszt realizacji zadania 119 925 000,00 zł,

  • przyznane dofinansowanie z RFRD (50%) –  59 962 500,00 zł   
  • wkład własny (50%) – 59 962 500,00 zł 

w tym:

  • Województwo Lubuskie – 51 962 500 zł
  • Gmina Drezdenko – 8 000 000 zł 

Realizacja zadania planowana jest w latach 2024 – 2026.

Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu strzelecko-drezdeneckiego, gmina Drezdenko. Przebiega na odcinku od skrzyżowania dróg wojewódzkich nr 156, 164 i 160 do skrzyżowania
z drogą wojewódzką nr 158. Zrealizowane zadanie stanowić będzie ciąg drogi wojewódzkiej nr 160, powstanie droga klasy G o łącznej długości 3,56 km.

Zakres inwestycji

  • budowa nowego odcinka drogi od DW 156/160/164 do DW 158 o długości 3,56 km,
  • budowa mostu i estakady nad doliną rz. Noteć i Stara Noteć o długości 345 m oraz wiaduktu kolejowego o długości 18 m, 
  • budowa ronda na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich 156/160/164, 
  • budowa przejazdów gospodarczych i przejść dla małych zwierząt, 
  • przebudowa i budowę przepustów, 
  • budowa chodników w obrębie ronda, 
  • budowa kanalizacji deszczowej, 
  • wykonanie rowów, 
  • budowa oświetlenia na rondzie oraz na dojazdach do ronda,
  • przebudowa kolizji z urządzeniami obcymi, 
  • budowa urządzeń BRD (barier ochronnych). 

Uzasadnienie

W celu rozwiązania problemu komunikacyjnego w powiecie strzelecko-drezdeneckim, m. Drezdenko, zaplanowana została budowa obwodnicy m. Drezdenko od drogi woj. nr 160 do drogi woj. nr 174. Wynika to z faktu, iż w okolicy m. Drezdenko nie przebiega żadna droga krajowa, która mogłaby przejąć w części ruch tranzytowy. Główny układ transportowy opiera się na drodze woj. nr 160 oraz drogach nr 164, 174, 158  i 181. Jednakże z uwagi na wysokie koszty inwestycji, zadanie zostało podzielone na cztery etapy. W roku 2015 zakończony został I Etap łączący drogi woj. nr 158 i 160 o łącznej wartości 9 mln zł, zrealizowany ze środków LRPO 2007-2013. Budowa II Etapu, w ciągu dróg woj. nr 160 – 181, rozpoczęta została w 2016 roku i zakończyła się w grudniu 2017 roku. Zadanie realizowane było ze środków RPO – Lubuskie 2020 i kosztowało 12,12 mln zł.

Budowa IV Etapu obwodnicy Drezdenka jest kontynuacją działań podjętych we wcześniejszych latach. Wykonanie tego etapu pozwoli na wyprowadzenie ze ścisłego centrum znacznej części ruchu pojazdów kołowych, a w szczególności pojazdów ciężarowych. W chwili obecnej drogi wojewódzkie przebiegają w obrębie zwartej, często zabytkowej zabudowy, co powoduje, iż okoliczni mieszkańcy są narażeni na nadmierny hałas, emisję spalin, a budynki na drgania.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content