W Krośnie możemy podziwiać kolejne dzieło mistrza

Fot. Grzegorz Walkowski
Dobiegły końca prace remontowo-konserwatorskie we wnętrzu kościoła pw. św. Andrzeja w Krośnie Odrzańskim. Został wzniesiony jako świątynia ewangelicka w latach 1825-1827 w nurcie neogotyku według projektu Karla Schinkla. I to właśnie ten artysta występuje tu w roli głównej.

Kościół pw. św. Andrzeja w Krośnie Odrzańskim został wzniesiony przez ewangelików w latach 1825-1827 według projektu Karla Friedricha Schinkla, berlińskiego architekta, jednego z wybitniejszych twórców stylu klasycystycznego. Architektonicznie reprezentuje neogotyk. Zbudowano go na ruinach starszej, XIII-wiecznej świątyni. Właśnie dobiegły końca prace remontowo-konserwatorskie w jej wnętrzu. Na podstawie poprzedzających je badań konserwatorskich przywrócono pierwotną kolorystykę wnętrza w gamie jasnej zieleni naniesionej laserunkowo na płaszczyznach ścian z ekspozycją fragmentu, odkrytej w trakcie prac, dekoracji malarskiej z motywami rozet wykonanych przy użyciu szablonu – jako świadka. Dekoracja ta pierwotnie zdobiła sufit świątyni i w przyszłości posłuży za wzór do odtworzenia tego motywu na całości sufitu.

Na posadzce ceramicznej zachowanej, której stan techniczny uniemożliwiał ekspozycję, ułożono ceramiczne płytki wykonane na wzór historycznych, pozostawiając w partii centralnej nawy posadzę z czarno-białych płytek z początku XX w. Zrealizowano również kolejny etap prac konserwatorskich przy historycznej stolarce okiennej. Dębowym oknom z maswerkiem z motywami czteroliścia przywrócono, ustaloną na podstawie badań konserwatorskich, oryginalną kolorystykę w odcieniu kremowej bieli, pochodzącą z okresu budowy kościoła.

Jasnozielona kolorystyka wnętrza krośnieńskiej świątyni, wraz z dekoracją malarską sufitu oraz jasnokremowymi elementami wyposażenia (m.in. stolarką okienną, drzwiową, ławkami, emporą) stanowi w pełni przemyślany, jednorodny, spójny program artystyczny opracowany przez Schinkla. Jak pisze lubuska wojewódzka konserwator zabytków Barbara Bielinis-Kopeć “Miejmy nadzieję, że w przyszłości efekt prac we wnętrzu dopełni przywrócenie pierwotnej kolorystyki elewacji kościoła, która zgodnie z przeprowadzonymi badaniami konserwatorskimi była również jasnozielona”.

Źródło i zdjęcia wnętrza świątyni: LWKZ,

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content